Filmy, które lubię

Film. Forma sztuki i rozrywki XX wieku mająca miliony zwolenników, do których i ja się zaliczam. Wyświetlanie kiedyś czarno - białych a dziś kolorowych obrazów na ekranach kin i telewizorów stało się codziennością naszego życia. Dodawanie coraz to nowszych efektów specjalnych sprawia, że widz może oglądać rzeczy, o których kiedyś nie śmiał nawet myśleć, ale - no właśnie jest pewne ale. Otóż nie każdy film nakręcony z niewiadomo jakimi efektami specjalnymi, jest ładny i piękny. A ten nagradzany nagrodami nie zawsze zasługuje na miano dobrego filmu. To moja opinia, jako prostego widza. Są osoby, które zachwycają się takimi produkcjami jak "Matrix", "Rambo", "Czerwona gorączka", "Spiderman". Mimo, iż filmy przyniosły krocie za ich wyprodukowanie, dla mnie to filmy bez wartości zresztą jak wiele innych, których tytuły mógłbym tu wymieniać, ale oszczędzę sobie tego. Od kiedy uznałem, że telewizor to fajna sprawa a oglądanie filmów - to jeszcze lepsza rzecz, postanowiłem notować sobie pewne fakty, które według mnie zasługują na uwagę. Tak też jest z filmami. Przez okres od kiedy zachwycam się filmem zrodziła się u mnie pewna lista tytułów, które uważam za doskonałe a niekiedy powiedziałbym, że to klasyka kina. Po części pewnie tak jest, ale zapewne nie wszyscy się ze mną zgodzą z tą opinią. I mają do tego prawo. Moja lista ulubionych tytułów tworzyła się przez około 15 lat i jest na niej około 60 filmów. Od dobrych kilku lat nie pojawił się na niej żaden nowy tytuł. I z tego co obserwuję nie zanosi się także aby w przeciągu kilku lat pojawił się na niej jakiś nowy tytuł. Zapytasz się w takim razie w czym gustuje? Oto kilka tych najbardziej moich ulubionych tytułów wraz z opisem filmu aby zachęcić Cię do jego obejrzenia, jeśli jeszcze tego nie widziałeś.

Listę otwiera "TYLKO DLA ORŁÓW" (1968), II Wojna Światowa trwa. Na terytorium Niemiec rozbija się angielski samolot z amerykańskim generałem na pokładzie. Szczęściem w nieszczęściu jest fakt, iż generał jest jedynym ocalałym z katastrofy. Oczywiście trafia on w ręce wroga. Niemcy jednak nie zdają sobie sprawy,jak cenną zdobycz przechwycili oraz jak ważna ważne i cenne dla nich informacje ów generał posiada. O tym wie za to dowództwo wojsk angielskich, które decyduje się na powołanie specjalnej grupy i wysłania ich z misją odbicia generała Carnaby. Zdają sobie sprawę, iż czas płynie na ich niekorzyść a generał może ujawnić plany dotyczące utworzenia drugiego frontu.Dlatego koniecznie trzeba go odbić z rąk Niemców. Grupa wyrusza na spotkanie z generałem. Podczas zrzutu grupy na terytorium wroga ginie jeden z uczestników misji. Okazuje się, że misja jest o wiele bardziej skomplikowana niż przypuszczano. Na zamku Schlos Adler...

"DZIAŁA NAWARONY" (1961) Jest rok 1943. II Wojna Światowa trwa. Naziści zajęli już niemal całą Grecję, z wyjątkiem Krety oraz niewielkiej wysp Cheros u wybrzeży Turcji. Zapada decyzja o ewakuacji brytyjskich żołnierzy. Jednak jedyną drogą ewakuacji dla odciętych od świata żołnierzy brytyjskich jest niewielki przesmyk na Morzu Egejskim. Dostępu do niego broni jednak bateria potężnych dział na Navaronie. Do dział jednak nie ma dostępu, bowiem są one ukryte w niezdobytych dotąd skałach. Sformowana zostaje grupa sześciu śmiałków, których zadaniem jest wysadzenie dział. Od powodzenia misji zależy los dwóch tysięcy żołnierzy brytyjskich. Zdecydowani na wszystko komandosi wyruszają na niebezpieczną i pełną zaskakujących zdarzeń misję.

"KOMANDOSI Z NAWARONY" (1978) To kontynuacja filmu "Działa Nawarony". Misja specjalna której zadaniem uczestników było wysadzenie dział na Nawaronie dawno została zakończona. Jednak przed dwoma pozostałymi przy życiu bohaterami tej bohaterskiej akcji majorem Mallorym oraz specjalistą od ładunków wybuchowych Dustym Millerem pojawia się nowe wyzwanie. Wraz z grupą podkomendnych, jako odział dziesiąty, mają zniszczyć strategiczny most na Bałkanach, który umożliwia Niemcom łączność z ich włoskimi sprzymierzeńcami. Zadanie nie jest proste, bowiem wróg nie śpi i czuwa. Trudność zadania polega też na tym, iż w grupie na misję jest czarnoskóry Amerykanin. Misja się rozpoczyna.

"ZŁOTO DLA ZUCHWAŁYCH" (1970) Grupa podminowanych i ogólnie niezbyt zadowolonych żołnierzy, którym dowództwo na każdym kroku daje do zrozumienia, że ma ich gdzieś, przypadkiem dowiaduje się o możliwości zgarnięcia potężnej fortuny, która czeka na nich w banku - kilkanaście kilometrów za linia frontu. Wzięty do niewoli niemiecki pułkownik spity alkoholem wyjawia, że jest w tajnej misji której zadaniem jest przetransportowanie z pewnego banku 16 milionów dolarów w złocie do Francji. Niemrawe, leniwe, pozbawione chęci walki i z pozoru słabe wojska amerykańskie, nagle zaczynają walczyć i brawurowo przebijają się przez obronę wroga. Panuje ogólne zaskoczenie i zdziwienie tak u Niemców jak i u dowódców amerykańskich, którzy nie mieli już nadziei na szybką zmianę na linii frontu. Piechota dbająca do tej pory jedynie o to, by przetrwać niespodziewanie rusza do ataku, roznosząc niemal niemiecką obronę, wzbudzając tym samym lek i panikę w szeregach wroga. Możliwość zdobycia takiej fortuny to teraz ich jedyny interes w tej wojnie i motywacja dla nich do walki. Szajba, Duży Joe i Kelly - główny strateg przedsięwzięcia przy pomocy licznych kompanów przedostają się za linię frontu. Teraz pozostaje tylko dostać się do banku,zdobyć złoto, podzielić się łupem i uciec przed resztą amerykańskiej armii.

"PARSZYWA DWUNASTKA" (1967) Anglia, rok 1944. Amerykanin, major Reisman ma przygotować do samobójczej misji oddział dwunastu żołnierzy, wybranych spośród aresztantów oczekujących na wykonanie zasądzonej im kary śmierci lub skazanych na długoletnie więzienie. Sam Reisman ma stanąć na czele wybranego przez siebie oddziału, nazwanego "parszywą dwunastką". Celem ataku amerykanów ma być zamek we Francji, gdzie na urlop przyjeżdżają wysocy rangą oficerowie niemieccy. Jeśli akcja się powiedzie ci z oddziału parszywaj dwunastki którzy przeżyją akcję będą mieli darowane wyroki.

"12 GNIEWNYCH LUDZI" (1957) Akcja prawie całego filmu, z wyjątkiem pierwszej i ostatniej sceny, odbywa się w zamkniętym pokoju, w którym znajdują się ławnicy mający przesądzić o winie lub niewinności oskarżonego. Oskarżonym jest latynoski chłopak. Film opowiadahistorię ławy przysięgłych obradującej po procesie młodego Latynosa oskarżonego o morderstwo. Podczas pierwszego głosowania nad wyrokiem dla chłopca tylko jeden z przysięgłych, wbrew zdaniu pozostałym jedenastu nie jest do końca przekonany o winie chłopca. Ów przysięgły po krótkiej rozmowie z pozostałymi proponuje kolejne głosowanie. Stwierdza, iż jeżeli wszyscy opowiedzą się za skazaniem chłopca on nie będzie protestował. Podczas liczenia głosów na "nie" decyduje się kolejny ławnik. Atmosfera narasta. Dziesięciu ławników uważa, że chłopak jest winny, dwóch, że nie. Obrady trwają.

"KTO SIEJE WIATR" (1960) Rok 1925. Małe konserwatywne miasteczko na południu Stanów Zjednoczonych. Młody nauczyciel zostaje postawiony przed sądem, za to, że nauczał teorii Darwina. W miasteczku, w którym Biblia uważana jest powszechnie za jedyną wyrocznię, nauczanie darwinowskiej teorii ewolucji to wielkie ryzyko. Odważny nauczyciel podejmuje ryzyko. Ryzyko nieopłacalne, bowiem zostaje osadzony w więzieniu. Jego obrony podejmuje się jeden z najlepszych prawników w kraju, Henry Drummond. Oskarżycielem zaś w procesie jest równie dobry chrześcijański fundamentalista Matthew Harrison Brady. Powołana zostaje ława przysięgłych, głównie "biblistów". Podczas gdy Drummond walczy w obronie wolności przekonań, Brady skupia wokół siebie zaślepioną żądzą zemsty lokalną społeczność. Jego główną "bronią" w procesie jest słowa boże, czyli Biblia. Kiedy wszelkie próby obrony nauczyciela nie bardzo się sprawdzają, jego obrońca Henry Drummond ucieka się do fortelu. Posługuje się Biblią, przeciw Biblii.

"BLISKIE SPOTKANIA III STOPNIA" (1977) Grupa ludzi, których niby nic nie łączy, porzuca wszystko i wyrusza na spotkanie nieznanego. Wszyscy odebrali tajemniczy sygnał, który kieruje ich ku niesamowitej górze w stanie Wyoming zwanej Diabelską Wieżą. Wśród nich jest też Roy Neary, opętany wizją nieznanej góry. Nie bacząc na piętrzące się trudności wraz z poszukującą uprowadzonego przez UFO synka kobietą osiągają cel. Okazuje się, że miejsce to wybrali przybysze z kosmosu, którzy lądują na naszej planecie z niezwykłą misją. Sekretu strzeże międzynarodowa ekipa naukowców i wojskowych, którzy oczekują pierwszego w dziejach ludzkości "bliskiego spotkania trzeciego stopnia", czyli bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami obcej cywilizacji. Niezwykli goście mają dla nas niezwykłą propozycję: chcą zaprosić wybranych przedstawicieli rodzaju ludzkiego na pokład swego statku.

"CENA STRACHU" (1953) W nadmorskiej mieścinie Las Piedras w Ameryce Południowej wegetuje w skrajnej nędzy grupa Europejczyków. Łączy ich brak pieniędzy i niemożność powrotu do cywilizacji. Pewnego dnia pojawia się szansa: w oddalonej o czterysta mil górskiej kopalni ropy naftowej wybucha pożar. Aby go ugasić potrzebna jest nitrogliceryna, którą trzeba tam dostarczyć. Szanse powodzenia akcji są znikome, mimo to ochotników nie brakuje. Trwają poszukiwanie kierowców, którzy starymi ciężarówkami mają dowieść ładunek.W drogę wyruszają dwie ciężarówki. Załogą pierwszej są Francuzi: życiowy bankrut i oszust Jo oraz paryski cwaniak Mario, drugą prowadzą Włoch Luigi i tajemniczy Niemiec Bimba. Podróż ma trwać kilka dni.

"WIELKA UCIECZKA" (1963) II Wojna Światowa. Brytyjscy i amerykańscy jeńcy wojenni trafiają do nowego obozu jenieckiego, z którego podobno nie ma ucieczki. Nie ma to jednak słowo, którego oni nie uznają, bowiem każdy z nich przynajmniej po kilka razy uciekał już z obozu, do którego trafiał. Nie inaczej jest i teraz. Powstaje obozowa grupa, która opracowuje plan ucieczki z nowego obozu. Jedni szyją ubrania, inni przygotowują dokumenty, jeszcze inni kopią równolegle tunele, którymi mają uciec. Podczas zbiegu okoliczności Niemcy odkrywają jeden z tuneli.

"PŁONĄCY WIEŻOWIEC" (1974) Zbliża się termin oddania do użytku nowego wieżowca. To cud architektury. Na uroczyste otwarcie zostają zaproszeni liczni goście, z vipami na czele. Nieoczekiwanie podczas otwarcia, kiedy goście bawią się w wieżowcu wybucha pożar, który szybko rozprzestrzenia się. Drogi ucieczki zostają odcięte. Do akcji wkracza straż pożarna, ale ze względu na olbrzymią wysokość budynku strażacy nie są w stanie skutecznie zwalczyć ognia. Ludzie muszą raczej liczyć na siebie.

"WEHIKUŁ CZASU" (1960) Akcja, filmu zaczyna się bardzo konkretną datą. Jest Sylwester 1899 roku. Wtedy to młody londyńczyk George, rozpoczyna realizację swego śmiałego eksperymentu. W maszynie czasu własnego pomysłu rozpoczyna podróż w czasie. Na początku demonstruje działanie maszyny zaproszonym na kolację przyjaciołom. Pokazuje im miniaturkę maszyny a w podróż wyprawia cygaro. Następnie sam udaje się w podróż. Pierwszym przystankiem jest dla niego październik 1917 roku. Poznając syna swego przyjaciela Filby'ego, George dowiaduje się o I wojnie światowej. Kilka minut później, w czerwcu 1940 roku z pomocą maszyny czasu, jest już świadkiem II wojny. Wybiegając w przyszłość cudem udaje mu się ujść z życiem przed zagładą atomową. Zatrzymuje się dopiero w roku 802701, gdzieś, gdzie ziemia jawi się jako jeden wielki ogród botaniczny, brak pory zimowej, ludzie spędzają czas wyłącznie na zabawie i konsumpcji. brak jednak między nimi miłości czy chęci niesienia wzajemnej pomocy. Nasz XIX-wieczny bohater, za sprawą ocalonej przez siebie Weeny, odkrywa straszną prawdę. Eloje, których do tej pory brał za jedynych mieszkańców Ziemi, są hodowani jak bydło, przez prawdziwych władców planety, Morloków, zamieszkujących podziemia. Za sprawą "mówiących pierścieni", George dowiaduje się, że taki układ społeczny powstał, przez narastające rozwarstwianie się klas rządzących i wyzyskiwanych. Podróżnik, porwawszy Elojów do walki, niszczy podziemne królestwo Morloków, po czym wraca do stycznia 1900 roku. Opowiada przyjaciołom swoją historię, zabiera z biblioteczki 3 książki i ponownie wyrusza w świat korzystając z wehikułu.

"PURPURA I CZERŃ" (1983) W okupowanym przez Niemców Rzymie irlandzki duchowny Hugh O'Flaherty kieruje podziemną organizacją mającą na celu pomoc tysiącom żołnierzy, którym udało się uciecz obozów jenieckich. Szefem miejscowego gestapo jest wyjątkowo bezwzględny pułkownik Herbert Kappler, który zamierza przejąć całkowitą władzę nad miastem. Ojciec O'Flaherty udziela schronienia wszystkim potrzebującym, narażając się na śmiertelne niebezpieczeństwo, bowiem gestapowiec już wydał na niego wyrok śmierci.

"TRAGEDIA POSEJDONA" (1972) Amerykański luksusowy statek "Posejdon" wypływa z Nowego Jorku do Grecji. Na Morzu śródziemnym trwa właśnie na pokładzie liniowca zabawa sylwestrowa. Tuż po północy gwałtowna fala wywołana trzęsieniem ziemi uderza z ogromną siłą w statek, powodując niebezpieczny przechył i zniszczenia. Ogarnięci strachem pasażerowie próbują walczyć o życie. Groźną sytuację stara się opanować pastor Frank Scott. Namawia wszystkich do przejścia na inny pokład statku, ludzie nie bardzo chcę iść za nim, do momentu, kiedy na salę balową wdziera się woda. Wybucha panika.

"PO TRAGEDII POSEJDONA" (1979). To kontynuacja filmu "Tragedia Posejdona". Kilkadziesiąt godzin po katastrofie liniowca niewielka grupa ocalałych ludzi zostaje wyciągnięta z wraku przez specjalną misję ratunkową. Wraz z ratownikami do dryfującego po oceanie okrętu przybywa podający się za lekarza kapitan Svevo pragnący wydobyć z wraku niezwykle cenny ładunek. Niestety, misterny plan Svevo sypie się w gruzy z chwilą, kiedy on i jego pomocnicy zostają uwięzieni w pogrążającym się coraz głębiej w morską otchłań okręcie. Szukając drogi ucieczki napotykają grupę pasażerów "Poseidona", którzy nieświadomi zorganizowanej akcji ratunkowej przemierzali opustoszałe korytarze wraku.

"S.O.S. TITANIC" (1979) Nowy statek Linii White Star, "niezatapialny" Titanic udaje się na swój dziewiczy rejs po Oceanie Atlantyckim. Wyrusza z Southampton, a portem docelowym ma być Nowy Jork. Niestety, w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku legendarny statek zderza się z górą lodową na środkowym Atlantyku. Los Titanica zostaje przesądzony - musi zatonąć. Jednak na jego pokładzie znajduje się 2200 osób. Na dodatek, miejsca w szalupach ratunkowych nie starczy dla wszystkich, a pierwszeństwo w ratowaniu życia mają pasażerowie wyższej klasy. W zaistniałym piekle musi odnaleźć się drugi oficer C. H. Lightoller, od którego doświadczenia w dużej mierze będzie zależało powodzenie podjętych prób ewakuacji z tonącego statku.

To tylko niektóre moje ulubione filmy. To tytuły głównie z lat 60. i 70. Od tego czasu na mojej liście nie pojawił się ani jeden nowy film.